Co zrobić, gdy buty się zepsują, czyli rzecz o reklamacjach konsumenckich

Nie da się opisać zdenerwowania, jakie idzie w parze z popsuciem się naszych nowych (lub nie) butów, za które zapłaciliśmy ciężkie pieniądze, rezygnując z innych przyjemności. Na szczęście ludzkość wymyśliła remedium na nieudane zakupy. Tym remedium okazuje się być reklamacja konsumencka.

Często zdarza nam się kupić buty i nawet nie myśleć o tym, czy mają one predyspozycje do psucia się. Po miesiącu okazuje się, że materiał, który miał być mocny i przetrwać nawet apokalipsę zombie rozsypuje się na naszych oczach, pozostawiając niesmak, zdenerwowanie i poczucie bycia oszukanym. W tym momencie tak naprawdę mamy kilka przesłanek do tego, aby złożyć odpowiednią reklamacje. A oto one:

buty

Reklamacja ze względu na gwarancję producenta

Gwarancja, jakiej udziela producent w chwili kupna przez klienta jego obuwia, jest istotnym dokumentem w sprawie składania reklamacji. Najczęściej gwarancja trwa jeden rok i obejmuje różnego rodzaju wady i zepsucia, które mogą dotyczyć butów. To właśnie w gwarancji marka określa wszelkie zasady składania reklamacji, jak i rekompensaty dla niezadowolonych klientów.

Reklamacja z powodu wad na podstawie rękojmi

Taka reklamacja składana jest przez klientów u sprzedawcy i ma prawo odbyć się do 2 lat po zakupie wadliwego obuwia. Forma takiego dokumentu w wielu sklepach jest różna. Jednak pewne jej składniki pozostają bez zmian – na pewno należy określić datę oraz okoliczności powstania wady butów i oczekiwania klienta. Na jej rozpatrzenie sprzedawca ma 14 dni. Jeżeli w przeciągu wspomnianych dwóch tygodni konsument nie uzyska odpowiedzi na zgłoszenie, ma prawo domagać się uznania reklamacji – co więcej, taka reklamacja jest w zasadzie automatycznie zaakceptowana i w pełni uznana.

pieniądze

Rekompensaty za reklamacje

Jeśli reklamacja zostanie rozpatrzona pozytywnie, klient ma szansę otrzymać jedną z rekompensat:

– zwrot pieniędzy, za które kupił buty,

– zwrot części tych pieniędzy (a więc obniżkę towaru o umówiona kwotę),

– nowe buty w ramach wymiany na nowy produkt,

– i najrzadziej – darmową naprawę wadliwego obuwia.