Jak zorganizować transport ponadnormatywny? Wymagania, jakie spełniać musi firma transportowa

Zdarzyło nam się zapewne kiedyś dostrzec, jak ogromny samochód wiezie ogromny ładunek. Czy wiedzieliśmy jednak wtedy, że był to przewóz ponadgabarytowy, który rządzi się własnymi prawami?

„Ponadgabaryty” to takie ładunki, które swoją specyfikacją (a więc wielkością i masą) przewyższają dopuszczalne na polskich drogach normy. Dlatego właśnie wymagają specjalnego podejścia i odpowiednich przygotowań. Przykładami tego typu ładunków mogą być: ogromne stalowe konstrukcje, elementy mostów, kominy, reaktory atomowe, elementy statków czy samolotów, maszyny rolnicze oraz budowlane czy chociażby… domy!

Przewozy ponadnormatywne należą do najtrudniejszych wyzwań stojących przed firmami logistycznymi. Mają one za zadanie przygotować całe przedsięwzięcie oraz dopilnować, żeby sfinalizowało się ono z powodzeniem. Misje tego typu są zazwyczaj przygotowywane na kilka tygodni przed ich startem.

 Wymagania co do transportu ponadgabarytowego

Aby móc pełnić usługi związane z przewożeniem ładunków, które nijak mieszczą się w ustalonych normach, firmy logistyczne muszą posiadać odpowiednio duże ubezpieczenie na wypadek wypadków, a także specjalistyczną flotę, która będzie gotowa podołać najcięższym wyzwaniom. Mówi się, że dobra firma transportowa dysponuje kilkoma rodzajami naczep. Pośród nich powinny znaleźć się takie naczepy jak:

  • Platforma,
  • Tieffbet,
  • Semi,
  • Tele,
  • Inloader.

A to jednak nie wszystko. Przewoźnik, który chce dokonać transportu ponadnormatywnego, zobowiązany jest do posiadania zezwoleń, które będą określały wszelkie warunki przewozu. Owe dokumenty wydać może na przykład starosta powiatowy lub też Dyrektor Generalnych Dróg Krajowych i Autostrad. Jeżeli jednak mamy w planach przewożenie ładunków tego typu poza granice Polski – musimy ubiegać się o pozwolenie u Naczelnika Urzędu Celnego.

Czasami jednak bywa i tak, że tabor nasz jest tak ogromny, że należy zapewnić mu pilotaż. W przypadku mniejszych z tych największych taborów pilotem może być pracownik naszej firmy. Jednak jeżeli chodzi o naprawdę wielkie i długie tabory – wtedy zajmuje się tym policja.